X
تبلیغات
فکر و اندیشه - کتاب مقدس یهودیان
بررسی و نقد منصفانه ادیان الهی و زنده جهان و بررسی فرق منحرفه و مطالب داستانی و پند آموز
 بررسی دین یهود

یهود

دوم دینی که می خواهیم مورد نفد و بررسی فرار بدیم دین یهود است.یهود هم یک دین الهی است، یعنی دینی است که به وحدانیت خدای یگانه اعتقاد دارند، این قوم را به این دلیل که منتسب به یهودا از اسباط دوازده گانه [1] حضرت یعقوب هستند یهود می نامند[2].

پیام آور دین یهود موسی بن عمران (ع) نام دارد و از آن جهت که با خداوند تکلم می کرد او را کلیم الله لقب دادند، و کلم الله موسی تکلیما[3]

یهودیان یکی از بدترین مردمان در طول تاریخ بشریتند [4]، این فقط یک ادعا نیست بلکه یک واقعیت تلخ تاریخی است بطوریکه ما با مراجعه به کتب تاریخی به راحتی و به وفور در خواهیم یافت که پیروان دین یهود بیشترین مشکل و آزار و اذیتها را به مسلمانان در طول تاریخ رساندند واین آزار و اذیتها همچنان ادامه دارد و خواهد داشت، حتی ما با در نظر گرفتن مسائل جاری روز به خوبی به این نتیجه تلخ خواهیم رسید.

تولد حضرت موسی(ع)

اساطير مى گويند در يكى از روزها ستاره شناسى به حضور (فرعون ) رسيد عرض كرد كه : من از طريق اخترشناسى بدست آورده ام كه كودكى از طبقه محروم و پائين جامعه بدنيا خواهد آمد و قبطيان [5] را سرنگون خواهد كرد.

فرعون از شنيدن اين سخن ترسيد و گفت كه : ريشه بنى اسرائيل را خواهم كند، و كوخ ‌هاى آنان را به آتش خواهم كشيد؛ دستور مى دهم كه شكم زنان باردار را پاره كنند و كودكان آنان را بكشند تا نسل اسرائيليان از زمين چيده شود. روحانى بزرگ دربار گفته هاى منجم را تاءييد كرد.

فرعون در فكر چاره شد و از (هامان ) كمك خواست . به (هامان ) گفت كه : رئيس انتظامات را دستور بده تا او نيز چاره اى بينديشد، و در حفظ قدرت من بكوشد، به آنان دستور بده كه هر بچه شيرخوارى را بكشند و هر نوزادى را زنده نگذارند. فرعون دستور داد تا زنان قابله بكار گيرند و سازمان جاسوسى گسترده اى تدارك بينند و به معاينه زنان بنى اسرائيل پردازند. جاسوسان فرعون چنين كردند و از آن پس زنان بنى اسرائيل زير نظر بودند. زنان باردار تحت فشار و شكنجه قرار گرفتند تا سقط جنين كنند [6]

در تواریخ اینگونه آمده است که فرعون پس از مشورت با درباریان دستور دار تا نردان از زنان کناره گیرند وتعداد بسیاری از مردم را به زندان افکند ولی تقدیر الهی بر گونه ای دیگر رقم خورد،پدر بزرگوار حضرت موسی(ع) که از نگهبانان دربار فرعون بود در یکی از شبها در نزدیکی دربار فرعون با همسرش یوکابد بخفت و وعده الهی محقق شد [7] و آن کودک موعود پا به عرصه وجود گذاشت. در این هنگام عمران هفتاد سال داشت. [8]

انساب یهود

حضرت موسی(ع)[9] فرزند عمران، عمران فرزند قاهث، قاهث فرزند عازر، عازر فرزند لاوی، لاوی فرزند یعقوب، یعقوب فرزند اسحاق و اسحاق فرزند ابراهیم خلیل الله علیهم السلام است. [10]

موسی کلیم الله ازفرزندان ابراهیم خلیل الله است، ابراهیم دارای دو پسر به نامهای اسماعیل و اسحاق بود که از نسل آنها پیامبرانی همچون حضرت محمد (صل الله علیه و اله و سلم) و.حضرت عیسی وموسی (علیهما السلام ) ظهور کردند.

خدا ابراهیم راخیلی  دوست داشت که ای چنین مقامی به او داده است از نبی مکرم اسلام منقول است که در مورد ابراهیم ع می فرماید:من هم تابع ابراهیمم این خیلی حرف بزرگیه یک  نفری را فرض کنید که بزرگترین و بهترین وبرترین انسان عالمین به او بگوید من هم تابع اویم.، باید دید که خداوند در نهاد ایشام چه چیزی دیده که این مقام را به ایشان عطاء فرموده است.

زن ابراهیم سارا نام دارد ابراهیم در اوائل زندگی و حتی سالها بعد از آن، از سارا فرزندی نداشت از اینرو به اسرار خود سارا ابراهیم با کنیزسارا ازدواج کردواز این بانوی محترمه، اسماعیل به دنیا آمد. (خداوند واقعا به برخی چه سعادتی می دهد هاجر، کنیز سارا جده پیامبر بزرگ اسلام، حضرت محمد (ص)شده - ولی خداوند این لیاقت و شانیت را در سارا ندید- به یاد حرف امام (ره) می افتیم که می فرمود : از دامن زن مرد مرد به معراج می رود.، زن در اسلام نقش مهم واساسی دارند.) وخداوند پیامبر اخرالزمان را از نسل حضرت اسماعیل قرار داد و نسلش را از پیامبران الوالعزم قبل از او (موسی و عیسی)جدا کرد، این هم یکی از حکمتهای الهی است.

کتاب مقدس یهودیان

(فویل للذین یکتبون الکتب بایدیهم ثم یقولون هذا من عندالله .. فویل لهم مما کتب ایدیهم ویل لهم مما یکسبون) [11]

وای بر حال آن کسانی که کتاب را به دست خود نوشته و آن را نازل شده و از طرف خدای می گویند. وای بر آن دستهایی که آن را نوشته و وای بر آنچه که اینها به دست می آورند

کتاب مقدس یهودیان تورات نام دارد. تورات واژه ای است قدیمی در زبان عبری و معنای آن فرمان است. تورات کتاب مقدس یهودیان است که تاریخ و شریعت و عقاید آنها را در برمی‌گیرد. کتاب مقدس یهودیان دارای سه بخش اصلی است:

بخش اول از سفرهای تکوین و خروج و ملاویها و عدد و تثنیه تشکیل می شود.

 بخش دوم از سفرهای یشوع و قضاوت بار اعوث و پادشاهان و صموئیل و اشعیا و ارمیا و مرثیه ها و حزقیال و دانیال و دوازده پیغمبر دیگر و ایوب و عزرا و نحمیا و استیل تشکیل می شود.

 بخش سوم شامل سفرهای مزامیر و امثال و سرودها و جامعه می شود.

برخی دیگر نیز کتاب مقدس یهودیان را به شکلی زیباتری تقسیم می کنند:

فهرست کتاب مقدس یهودیان شامل 39 عنوان است که این 39 عنوان در سه بخش کلی خلاصه میشود :

تورات ( torah )  و نوشته ها یا صحیفه ها  (  kethubim(     کتب انبیا ( nabiim)

نبیئیم ( کتاب انبیا ء) 
عنوان از کتاب های عهد عتیق جز ء کتب انبیا ء محسوب میشود مانند کتاب زکریا که شامل هشت رویا است که در هر کدام خدواند مژده ای به قوم یهود میدهد. و پیشگویی های زیادی درباره مسیح موعود کرده است و به دلیل همین پیشگوئی ها این کتاب از معروفیت خاصی برخوردار است . یا کتاب صفنیا که میگویند احتمالا صفنیای نسبی آن را حدود 625 ق . م نوشته است . وپیشگوئی های وی در مورد داوری و مجازات خداوند برای گناهکاران است.  
کتوبیم ( نوشته ها یا صحیفه ها)
کتاب ازکتابهای مقدس تحت عنوان صحیفه یا نوشته شناخته میشوند . کتاب مزامیرازین دسته است . این کتاب مجموعه ای از شعر و سرود ( مزمور ) است که هفتاد و دو مزمور به داوود نبی و دو مزمور به سلیمان نبی ، داوزده مزمور به آساف ، نه مزمور به خاندان قورح و بالاخره یک مزمور به موسی نبی منتسب است .
تورات ( اسفار پنج گانه)
تورات که مهمترین و معروفترین بخش کتابهای عهد عتیق است همان کتابی است که به موسی نسبت داده شده است . این مجموعه اسفار پنج گانه یا پنتاتوک ( Pentateuch ( نیز خوانده میشود . پنتاتوک واژه ای یونانی است به معنای کتب پنج گانه و تورات واژه ی عربی بر مبنای آموزه و دستور است . این اسفار یا کتب عبارتند از سفر پیدایش ، سفر خروج ، سفر اعداد و سفر تثنیه .
سفر پیداییش ( genesis)
کتاب پیدایش که اولین کتاب عهد عتیق و تورات است ،پنجاه فصل دارد. یازده فصل اول آن اختصاص به شرح آفرینش دنیا ، خلق انسان ، هبوط انسان ، آغاز تاریخ بشر ، آغاز هنر و صنایع دستی ، و چگونگی پیدایش زبانها و قومهای گوناگون و ... دارد .
از فصل دوازده به بعد داستان زندگی پیامبران الهی آغاز میشود . حضرت ابراهیم ، حضرت اسحاق ، حضرت یعقوب و پسران ایشان و سرانجام شرح زندگی یوسف در مصر، مطالب سی و هشت فصل دیگر این کتاب است .

سفر خروج ( exodus )
کتاب خروج ، روایت خروج بنی اسراییل از مصر است . دوازده فصل اول ، از وضعیت اسفناک بنی اسراییل سخن میگوید و ظهور موسی و بلایایی که بر سر فرعون می آید و نهایتا خروج بنی اسراییل به رهبری موسی از مصر .
پس از آن سرگردانی چهل ساله ی بنی اسراییل به دلیل نافرمانی از خداوند ، نزول ده فرمان بر موسی و شرح احکام و دستوراتی که درباره ی قربانی حیوانات و دیگر مراسم ها برای آمرزش گناهان بنی اسراییل بر موسی نازل شد ، موضوعات بعدی این کتاب هستند . این سفر چهل فصل دارد .
سفر لاویان ( Leviticus)
در سفر خروج ( فصل 25 ) هنگامی که موسی به کوه طور میرود خدای اسراییل ( یهود ) تخت و بارگاه باشکوه خود را به وی نشان میدهد و خواستار آن میشود که بنی اسراییل دقیقا مشابه آن معبد را برایش بسازند . موسی بعد از بازگشت از کوه طور گروهی را متولی این معبد مینماید . انان کاهن خوانده میشوند و بدلیل انتسابشان به قبیله ی لاوی ، لاویان نام گرفتند .
سفر لاویان در بیست و هفت فصل به شرح وظایف این گروه میپردازد و مراسم مذهبی را که توسط کاهنان اجرا میشد ، توضیح میدهد .
سفر اعداد ( numbers)
این کتاب حاوی حوادثی است که در بیابان بین راه مصر وسرزمین موعود بر قوم اسرائیل گذشته است . این سفر به این جهت اعداد نامیده میشود که در آن شرح سرشماری قوم اسرائیل در بیابان سینا و تعیین جایگاه قبائل و تقسیم آنها را به تفصیل بیان داشته است .
علاوه بر این سر شماری ، در کتاب اعداد چگونگی تمرد و نااطاعتی بنی اسرائیل از فرمان خدا مبنی بر حمله به سرزمین موعود ، مستولی شدن ترس بر قوم ، سرگردانی چهل ساله ی انها در بیابان ، و فراز و نشیب های قوم در این سرزمین ... در سی و شش فصل عنوان شده است .
سفر تثنیه ( deuteromony)
رویدادهای نوشته شده در این کتاب از آنجا آغاز میشود که قوم بنی اسرائیل ، پس از چهل سال سرگردانی در بیابان ، به کنار رود اردن رسیده اند و سرزمین موعود در آنسوی رود قرار دارد . موسی در فصلهای 12 تا 16 دستورات خداوند را برای بنی اسرائیل بازگو میکند و از 21 الی 26 قوانین مربوطه به روابط بین مردم را مورد بررسی قرار میدهد . در بخش آخر کتاب ، موسی جانشینی برای خود تعیین میکند تا قوم بنی اسرائیل را به سوی سرزمین موعود رهبری کند . و سپس به بالای کوه نبو میرود و در سن صد و بیست سالگی چشم از جهان فرو میبندد . سفر تثنیه 34فصل دارد 
این موارد توضیحی بود از کتاب مقدس یهودیان ولی ما مسلمانان درمورد کتاب مقدس یهودیان نظری غیرازنظر یهودیان داریم. ما تورات موجود را غیر تورات اصلی می دانیم و معتقدیم که تورات اصلی دربسیاری از موارد تحریف شده است ونمی توان به تورات موجود استناد کرد. انشاءالله در پایان بحث یهود ادله خود را برتحریف کتاب مقدس یهودیان ارائه خواهم کرد.

الواح و ده فرمان

هنگامى كه سه ماه از خروج بنى اسرائيل از مصر گذشته بود، حضرت موسى (ع ) ماءموريت يافت براى گفتگو با خداوند به بالاى طور سينا (يعنى كوه سينا) برود. وى در آنجا دو لوح دريافت كرد كه فرمانهاى خداوند بر آنها نقش بسته بود. قرآن كريم از ((ابواح )) به صيغه جمع نام مى برد، (اعراف : 145). از جمله آن فرمانها ده حكم بسيار مهم است كه به ده فرمان معروف شده است1)براى خود خدايى جز من نگيرد؛

. 2)به بت سجده نكنيد؛

3)نام خدا را به باطل نبريد؛

4)شنبه را گرامى بداريد؛

5)پدر و مادر را احترام كنيد؛

. 6)كسى را به قتل نرسانيد؛

. 7)زنا نكنيد؛

8)دورى نكنيد؛

9)بر همسايه شهادت دروغ ندهيد؛

10)به اموال و ناموس همسايه طمع نورزيد[12]

محققان و تورات

محققان ودانشمندان اخیر در عین اینکه تالیف اسفار خمسه و همچنین نگارش سراسر قوانین طولانی و درهم آمیخته موسوی(توریه)را به دست موسی کما بیش منکر می باشند معذلک برای او تاریخ قدیم قوم یهود مقامی عالی و مرتبتی رفیع و احترامی شایان قائلند..... اهل تحقیق بر این عقیده اند که سرگذشت موسی 300یا 400 سال بعد از او نوشته شده است.[13] 

(([14]ويل دورانت مى گويد: ((ولتر دانشمند فرانسوى در صحت و اصالت تورات شك و ترديد كرده است

[15] ((  تناقضات  تاريخى تورات را كاملا آشكار ساخته است))(( زاپاتا))

ريچارد سيمون مى گويد: ((اغلب متون مذهبى يهود ساخته و پرداخته خاخامهاى يهود است .))[16]

ژان استرك فرانسوى مى گويد: ((نويسنده يا نويسندان اسفار پنجگانه بدون توجه و دقت دو نوع متن را در اين كتاب رديف كردند كه در يكى از آنها نام خدا ( الوهيم ) و در ديگرى (يهوه ) است .))[17]

دلیل اسلام ستیزی یهودیان

بعد از به دنیا آمدن اسماعیل بخاطر حالات زنانگی که در سارا زن اول ابراهیم (ع)بود وبه خا طر مشیت الهی ابراهیم دستور یافت هاجر واسماعیل رابه بیابانی که بعدها مکه نام گرفت ببرد وآن قضا یای مکه وکعبه و صفا ومروه پیش آمد .بعدها خداوند به سارا هم فرزندی عطاء فرمود به نام اسحاق واز اسحاق بعد چند نسل حضرت موسی کلیم الله به دنیا آمد وبه پیا مبری رسید. یهودیان با این باور که از فرزندان اسحاق پیامبرانی ظهور میکنند و پیامبری از نسل اسحاق قطع نمی شود به پیامبری حضرت محمد (ص)که از نسل اسماعیل (ع) بود ایمان نیاوردند ودر کتاب مقدس خود سخت بر آن تاختند و حرفهای ناروایی به اسما عیل (ع) روا داشتند طبق اسطوره‌هاي يهودي، پيش از تولد اسماعيل، فرشته‌اي بر ابراهيم ظاهر شد و خبر داد که اين فرزند «مردي وحشي خواهد بود» و با همگان در ستيز دائم؛ و از او «دوازده رئيس» و «امتي عظيم» پديد خواهد شد. راويان عهد عتيق آشکارا نفرتي شگرف از اسماعيل بروز مي‌دهند. براي نمونه، درگذشت اسماعيل چنين بيان شده است: «و مدت زندگاني اسماعيل صد و سي و هفت سال بود؛ که جان را سپرده بمرد و به قوم خود ملحق گشت.[18]

عجيب است که در عهد عتيق هيچ اشاره صريحي به نام اين «امت عظيم» وجود ندارد؛ ولي اشارات پراکنده به اسباط دوازده‌گانه اسماعيل، که داراي رمه‌هاي بزرگ شتر و گوسفندند و در همسايگي شرقي بني‌اسرائيل مي‌زيند،[19] ترديدي باقي نمي‌گذارد که منظور اعراب است. براي نمونه، "خداي اسرائيل" به قوم "برگزيده" خود چنين وعده‌مي‌دهد در کتاب پیدایش که یکی از مجموعه کتب یهودیان است در مورد هاجر واسماعیل می گوید:

((1) او سارای زوجه ابرام برای وی فرزندی نیاورد و اورا (سارای) کنیزیمصری هاجر نام بود 2) پس سارای به ابرام گفت :اینک خداوند مرا از زائیدن باز داشتپس به کنیز من درای شا ید از او بنا شوم ابرام سخن سارای را قبول نمود 3) و چون ده سال از اقامت ابرا در زمین کنعان سپری شدسارای زوجه ابرام کنیز خود هاجر مصری را برداشته او را به شوهر خود ابرام به زنی داد. 4) پس به هاجر درامد و او حامله شد وچون دید که هاجر حامله است خاتونش به نظر وی حقیر شد. 5) و سارای به ابرام گفت ظلم من بر تو باد من کنیز خود را به اغوش تو دادم وچون اثار حمل درخود دید در نظر او حقیر شدم خداوند در میان من وتو داوری کند.6) وابرام به سارای گفت واینک کنیز تو در دست توست انچه پسند نظر تو باشد با وی بکن پس چون سارای با وی بنای سختی نهاد اواز نزد وی بگریخت.7) و فرشته خداوند اورا نزد چشمه اب (زمزم بنا بر نقل اسلامی)در بیابانی  یعنی چشمه ای که به راه ثور است یافت .8 ) وگفت:ای هاجر کنیز سارای از کجا امدی وکجا می روی گفت من از حضور خاتون خود سارای گریخته ام.9) فرشته خداوند به وی گفت:نزد خاتون خود بر گرد وزیر دست او مطیع شو.10) ذریت تو را بسیار افزون گردانم به طوری که از کثرت به شماره نیائید 11) وفرشته وی را گفت :اینک حامله هستی وپسری خواهی زائید واو را اسماعیل نام خواهی نهاد زیرا خداوند ناله  تو را شنید ودلش سوخت .12) واو مرد وحشی خواهد بود دست وی بر ضد هر کس ودست هر کس به ضد او و پیش روی همه برادرن خود ساکن خواهد بود .13) واو نام خداوند را که با وی تکلم کرد (انت ایل رئی) نامیدند[20] اینک در میان قادش و بارد است14) وهاجر از ابرام پسری زائید و ابرام پسر خود را که هاجر زائیده اسماعیل نام نهاد.15) وابرام هشتادو شش ساله بود چون هاجر اسماعیل را برای ابرام بزاد.[21]

پس همانطور که گفته شد یهودیان از طرفی پیامبری حضرت محمد (ص)را چون که از نسل اسماعیل (ع) بود نپذیرفتند واز طرف برخی دیگر می گویند: چونکه در تورات بشارتهایی مبنی بر ظهور منجی یا نجات بخش مردم و یهودیان داده شده است و ذکر شده است که ایشان یک حکومت جهانی را بنا خواهد گذاشت (مراد همان مهدی موعود است) ولی دیدند که حضرت عیسی (ع) حتی نتوانسته یک حکومت کوچک محلی هم تشکیل دهد ازاین رو از حضرت عیسی (ع) هم روی گردان شدند البته دلیلهای دیگری وجود دارد که خودشان باید به ان پاسخ دهند ودر این مختصر نمی گنجد.



[1] حضرت یعقوب ع دارای 12پسر بود که یهودا و یوسف یکی از انها بودند

[2]سلیت باشگاه انیشه 18/10/85

[3] ایه 164 سوره نساء

[4] در کتب تاریخی مذکور است که قوم یهود رکورد دار در کشتن و ازار و اذیت پیامبران هستند

[5] فرعون و فرعونيان را قبطى مى گفتند، كه از نژاد سام بن نوح اند

[6]   تاريخ مختصر اديان بزرگ 293. جان ناس و تاریخ ادیان جهان ج 1وکتاب اشنائی با ادیان بزرگ

[7] این مطلب در بسیاری از تواریخ مثل ناسخ التاریخ و البدایه والنهایه ص 275تا 277 با کمی تغییر یافت می شود

[8] تاریخ ادیان جهان ج1

[9] موسی در زبان عبری موشه به معنای از اب گرفته شده است

[10] البدایه والنهایه ابن کثیرص 273 (ولی در برخی کتب تاریخی مثل  تاریخ ابن خلدون یا تاریخ دمشق کمی تفاوت دارد)

[11] 79ایه  سوره بقره

[12] اشنائی با ادیان بزرگ

[13] تاریخ جامع ادیان (جان بی ناس)ص 331

[14] تاریخ ادیان و مذاهب جهان ج 2 بخش مربوط به موسی (محققان وتورات)

[15] (همان ماخذ( ن .ك : ويل دورانت / تاريخ فلسفه 227

[16] همان ماخذ به نقل از ويل دورانت / تاريخ تمدن 1/486

[17] همان ماخذ به نقل از ن .ك : اسلام و عقايد بشرى 406-407

[18]از سایت عبدالله شهبازی سفر پيدايش، 11/ 26-31؛ 12/ 1- 2

[19] همان ماخذ

[20] (انت ایل رئی (تو خدایی هستی که می بینی)به همین جهت چاهی که بین قادش وبارد است (بنر لخی رئی)یعنی چاه خدای زنده ای که مرا می بیند.

[21] کتاب پیدایش

|+| نویسنده عباداله فضلیان در شنبه سیزدهم بهمن 1386  |
 
 
بالا

جدیدترین قالبهای بلاگفا


جدیدترین کدهای نوحه برای وبلاگ

اخبار