X
تبلیغات
فکر و اندیشه - منجی موعود در دین زرتشت
بررسی و نقد منصفانه ادیان الهی و زنده جهان و بررسی فرق منحرفه و مطالب داستانی و پند آموز
 ادامه بحث در مورد جاماسب و منجی موعود در دین زرتشت

 

وى در كتاب «جاماسب نامه» از زمان خود تا پنج هزار سال ]آينده را [پيش بينى نموده و قبرش در خفرك فارس است

بشارات عهدين، ص 243.

در زند و هومن يسن از ظهور شخصيت فوق العاده اى بنام سوشيانس نجات دهنده بزرگ- خبر داده و درباره نشانه هاى ظهور وى چنين مى گويد. نشانه هاى شگفت انگيزى در آسمان پديد آيد كه به ظهور منجى جهان دلالت مى كند وفرشتگانى از شرق و غرب به فرمان او فرستاده مى شوند، وبه همه دنيا پيام مى فرستند .سوشيانس دين را به جهان رواج دهد، فقر وتنگدستى را ريشه كن سازد، ايزدان را از دست اهريمن نجات داده، مردم جهان را هم فكر و همگفتار و همكردارگرداند

 

لازم به ياد آورى است كه اعتقاد يه ظهور سوسيانس در ميان ملت ايران باستان به اندازه اى رايج بوده است كه حتى در موقع شكست هاى جنگى وفراز ونشيب هاى زندگى با يادآورى ظهور چنين نجات دهنده مقتدرى، خود را از يأس ونا اميدى نجات مى داد.

شاهد صادق اين گفتار اين كه، در جنگ قادسيّه پس از درگذشت رستم فرّخ زاد، سردار نامى ايران، هنگامى كه يزدگرد، آخرين پادشاه ساسانى، با افراد خانواده خود آماده فرار مى شد، بهنگام خارج شدن از كاخ پرشكوه مدائن، ايوان مجلّل خود را مورد خطاب قرار داده و گفت:

هان اى ايوان! درود من بر تو باد، من هم اكنون از تو روى برمى تابم تا آنگاه كه با يكى از فرزندان خود كه هنوز زمان ظهور او نرسيده است به سوى تو برگردم.

سليمان ديلمى مى گويد: من به محضر امام صادق(عليه السلام) شرفياب شدم و مقصود يزدگرد را از جمله «يكى از فرزندان خود» از آن حضرت پرسيدم، حضرت فرمود:

او مهدى موعود(عليه السلام) و قائم آل محمّد(عليهم السلام) است كه به فرمان خداوند در آخر زمان ظهور مى كند. او ششمين فرزند من، و فرزند .

دخترى يزدگرد است و يزدگرد نيز پدر او مى باشد

بحار الأنوار، ج 51 ص 164

با توجّه به اين كه «شاه زنان» معروف به «شهربانو»، مادر امام سجّاد(عليه السلام) ـ بنابر مشهور ـ دختر يزدگرد آخرين پادشاه ساسانى است، روشن مى شود كه او واقعاً پدر حضرت ولى عصر(عليه السلام) مى باشد.

 در يکي از وبلاگهاي زرتشتيان شعري در مورد منجي موعود يا سوشيانت امده است که خالي از لطف نيست:

 يکي پر خرد گفت کز سيستان بيايد يکي گرد گيتي ستان

سراسر بيالايد ايران زمين زتازي نژادان پر مکرو کين

چنان پست گرداند اهريمنان که ديگر نماند از ايشان نشان

پس آنگه آن گرد عالي تبار بيارايد ايران چو باغ بهار

از ايلام تا خاک مازندران ز اروند تا دامن سيستان

نگردد بجز داد ؛ فرمانروا گلستان شود کشور آريا
|+| نویسنده عباداله فضلیان در یکشنبه پنجم آبان 1387  |
 مطلبی در مورد جاماسب

مطلبی در مورد جاماسب

«جاماسب» در ادبيات ايران و عرب به لقب «فرزانه» و «حكيم» خوانده شده است، و پيش گويى هايى نيز به او نسبت داده اند، و ظاهراً حكيمى ستاره شناس بوده است، و به قول مؤلّف كتاب «حبيب السير»: وى شاگرد لقمان و برادر «گشتاسب» است، و در علم نجوم مهارت كامل داشته است

علاّمه دهخدا در كتاب «لغت نامه» راجع به وى مى نويسد:

«نامه اى از او ديده شده كه به پارسى قديم است و نام آن فرهنگ ملوك و اسرار عجم است، و عنوان آن به نام گشتاسب شاه است، و نظرات كواكب را به رمز بيان نموده و مقارنات اختران را طالع وقت نهاده و بر آن زايچه حكم نموده

گويند: پنج هزار سال از روزگار آينده را باز نموده، از سلاطين و انبيا خبر داده، در آنجا حضرت موسى(عليه السلام) سرخ شبان با هودار و حضرت مسيح(عليه السلام) را پيغمبر خرنشين كه او را به نام مادر، باز خوانند. و از حضرت رسول عربى به «مهرآزما» تعبير كرده، و بعضى سخنان وى موافق روزگار گذشته است و برخى مخالف، والله أعلم بالصواب[1]

مؤلّف كتاب «بشارات عهدين» پس از آن كه بشارتى را از كتاب «جاماسب» نقل مى كند ذيل كلمه جاماسب در پاورقى چنين مى نويسد:

«صاحبان سِيَر و تواريخ مى نويسند: ظهور جاماسب برادر گشتاسب بن سهراب به سال 4996 پس از هبوط حضرت آدم(عليه السلام) بوده، وى مدّتى در نزد زرتشت كسب معارف نموده و مدّتى هم شاگرد (چنكرمكهاجه) هندى بوده است». [2]



[1] لغتنامه دهخدا، ص 6469، ستون 1.

[2] بشارات عهدين، ص 243.

|+| نویسنده عباداله فضلیان در سه شنبه نهم مهر 1387  |
 نمونه هائی از کتاب زرتشتیان

 

اعتقاد به منجی یکی از قدیمیترین مسائل در دین بهی است. انها هم همانند دیگر ادیان معتقدند که در اخرالزمان فردی ظهور خواهد کرد ودر مقابل اهریمنان قرار خواهد گرفت وعدالت را در زمین می گستراند  ودر نتیجه حکومت از ان خوبان است. برای نمونه به تعدادی ازمواردی که در کتب زرتشتیان به منجی موعود اشاره دارند به عنوان تذکار بیان می کنیم.

در کتاب  یسنا هات 48بند 12 در مورد منجی اخرالزمان امده است:

براستی کسانی از زمره سوشيانتها و رها کنندگان جهان بشمار خواهند رفت که فرمانهای مزدا و وظيفه خود را با نيک منشی بجای آورند و بر ضد خشم وستم بپا خيزند و آنرا در هم شکنند. [1]

 

دركتاب زند [2]كه ازكتب مقدسه زرتشتيان است، درباره انقراض اشرار ووراثت صلحا مى گوید: لشكر اهريمنان با ايزدان، دايم در روى خاكدان محاربه وكشمكش دارند وغالباً پیروزى با اهريمنان باشد، امَا نه به طورى كه بتوانند ايزدان را محو ومنقرض سازند، چه در هنگام تنگى از جانب اورمزد كه خداى آسمان است به ايزدان كه فرزندان اويند يارى مى رسد و محاربه ايشان نه هزار سال طول مى كشد. آنگاه پيروزى بزرگ از طرف ايزدان مى شود و اهريمنان را منقرض مى سازند، وتمام اقتدار اهریمنان در زمين است و در آسمان راه ندارند، و بعد ازپیروزى ايزدان و برانداختن تبار اهريمنان، عالم كيهان به سعادت اصلى خود رسيده، بنى آدم بر تخت نيكبختى خواهند نشست

 در بخش گات ها كه يكى از بخش هاى چهارگانه اوستاست، نويدهايى درباره ظهور حضرت مهدى (ع) وسيطره جهانى آن حضرت آمده است:... وهنگامى كه سزاى اين گناهكاران فرا رسد، پس آنگاه اى مزدا كشورت را بهمن در پايان برپا كند، از براى كسانى كه دروغ را به دست هاى راستى سپرند، وخواستاريم از آنانى باشيم كه زندگى تازه كنند ... كى اى مزدا بامداد روز فراز آيد، جهان دين راستين فرا گيرد، با آموزش هاى فزايش بخش پر خرد رهانندگان، كيانند آنانى كه بهمن به يارى شان خواهد آمد، از براى آگاه ساختن، من تو را برگزيدم اى اهورا

بهمن را نماينده توانايى و منش نيك وراستى وپارسايى دادار اهور مزدا، تفسير كرده اند و او کسی است که حکومت جهانی تشکیل خواهد داد،اگرچه در این بند نامی ازحضرت نیامده است ولی مسلما تشکیل حکومت جهانی وپیروزی نهائی به دست با کفایت ان حضرت اتفاق خواهد افتاد.

 

جاماسب دركتاب معروف خود جاماسب نامه مى گويد: پيغمبر عرب، آخر پيغمبران باشد كه در ميان كوه هاى مكه پيدا شود، وشتر سوار شود وقوم او شتر سواران خواهند بود، وبا بندگان خود چيز خورد، وبه روش بندگان نشيند، واو را سايه نباشد وازپشت سر، مثل پيش رو ببيند. دين او اشرف اديان باشد وكتاب او باطل گرداند همه كتاب ها را ... واز فرزندان دختر آن پيغمبركه خورشيد جهان وشاه زنان نام دارد، كسى پادشاه شود در دنيا به حكم يزدان، كه جانشين آخر آن پيغمبر باشد در ميان دنياكه مکه باشد ودولت اوتا به قيامت متصل باشد وبعد از پادشاهى او، دنيا تمام شود... همه جهان را يك دين كند ودين گبرى وزرتشتى نماند، وپيغمبران خدا وحكيمان وپرى زادان وديوان ومرغان وهمه اصناف جانوران وابرها وبادها ومردان سفيدرويان در خدمت او باشند... [3]

جاماسبنامه صفحه 121:

«سوشيانس (نجات دهنده بزرگ) دين را به جهان رواج دهد، فقر و تنگدستي را ريشه كن سازد. ايزدان را از دست اهريمن نجات داده ، مردم جهان را همفكر و هم گفتار و هم كردار گرداند.»

 

جاماسب در كتاب «جاماسبنامه» از زرتشت نقل مي كند كه مي گويد:

«مردي بيرون آيد از زمين تازيان، از فرزندان هاشم، مردي بزرگ سر، بزرگ تن و بزرگ ساق و بر آيين جد خويش و با سپاه بسيار و روي به ايران نهد و آباداني كند و زمين را داد كند.

و مردم بسيار شوند، و عمر ديگر باز، به درازى كشد و باز گردد چنان كه مردى بود كه او را پنجاه فرزند بود نر و ماده، و كوه و دشت پر از مردم شود، و پر از حيوان شود، و همچون عروسى شود.

و همه كس به دين مهر آزماى (يعنى دين حضرت محمّد(صلى الله عليه وآله وسلم)) باز آيند، و جور و آشوب از جهان برخيزد، چنان كه فراموش كنند كه چون سلاح بايد داشتن، و اگر وصف نيكويى آن كنم تلخ گردد اين زندگانى كه ما بدو اندريم.

 درهمان كتاب پس از بشارت دادن به نبوت حضرت رسول(صل الله عليه و اله) مي گويد: «و از فرزندان دختر آن پيامبر كه خورشيد جهان و شام زمان نام دارد، كسي پادشاه شود در دنيا به حكم يزدان كه جانشين آخر آن پيغمبر باشد. در ميان دنيا كه مكه باشد و دولت او تا به قيامت متصل شود و ..... از خوبان و پيامبران گروه بسيار را زنده كند.....»



[1] يسنا ۴۸ بند ۱۲

[2] كتاب زند

[3] جاماسب نامه ص 124

|+| نویسنده عباداله فضلیان در یکشنبه هفتم مهر 1387  |
 منجی موعود در دین زرتشت

منجی موعود در دین زرتشت

  دین زرتشت که به دین بهی هم نامیده می شود قدیمی ترین ادیان الهی هست.دین زرتشت رامی توان دین ایرانی نامید چونکه مرکز وپایه اصلی ان درایران باستان وجود داشت وهم اکنون اکثرپیروان دین زرتشت در سرزمین ایران زندگی می کنند که موجب نشرآن دربرخی کشورهای دیگر شده اند.

 اینگونه می گویند که دین زرتشت درحدود 1500تا3000هزارسال قبل میلاد مسیح برزرتشت که نام واقعی اودرگاثاها زرتوشتره اسپیتا مه است وحی شده است.

درمورد قدمت دین زرتشت، اقوال متفاوتی وجود دارد، برخی از مستشرقین بر این نظرند که این دین حدود هفت هزار سال قبل میلاد مسیح به واسطه فردی به نام اشوزرتشت یا زرتشتره  بنیان نهاده شد.بنا بر قول دیگر دین زرتشت که به دین بهی هم نامیده می شود در حدود 1500 تا3000 سال قبل مسیح بر زرتشت که نام واقعی او درگاثاها  رزتوشتره اسپیتامه است وحی شده است. اقای جان بی ناس در کتاب معروف خود در مورد  قدمت دین زرتشت، قول محققینی که قدمت آنرا در 660 سال ق /م می دانند بهتر می داند.   اما  بنا بر قول قویتر قدمت دین زرتشت به 329 تا600 سال /ق م/ می رسد.[1]

مطا بق آنچه که از کتاب مقدس زرتشتیان معلوم است اینست که زرتشت در مدی (نام یکی از شهر یا مناطق ان زمان) به دنیا آمد و از میان طا یفه ای به نام مغ ها برخاست که مردمی عا قل و اهل نظر و فیلسوف ودانشمند بودند. وقتي زرتشت به سن 20 رسيد از دامهائي که افسونگران و جادوگران و احضار کنندگان ارواح براي او درست کرده بودند گريخت و از دنيا کناره گيري کرد و شاید اين عمل براي اين بود که خود را آماده اجراي فرمان آسماني که به او وحي شده بود نمايد.

در سي سالگي به الهامات و وحي هاي آسماني رسيد که در آنها امشاسپند و (هومانو) که به معني پندار نيک است بنظر او آمد؛ و او را به آسمانها برد و به خدا نزديک کرد. زرتشت دستورات خدائي را گرفت، به فواصل ده سال شش بار ديگر اين الهامات به او دست داد، در چهل سالگي رسماً براي تبليغ دين جديد به مبارزه و پيکار پرداخت.

مساله موعود بنحوعام و مهدویت بنحو خاص یکی ازمسائل نادری هست که تمام ادیان به آن بطور کامل پرداخته اند وهرگونه تردیدی را ازآن سلب می کند. دین زرتشت هم مانند ادیان دیگر فارق از این مساله نشده است.اقای جان بی ناس در کتاب معروفش اینگونه مگوید:دین زرتشت نخستین مذهبی است که در جهان از مساله حیات عقبی و قیامت سخن به میان آورده است و مساله اخرالزمان را به مفهوم کامل خود طرح کرده است.[2]

دین زرتشت هم به عنوان یک دین الهی به مساله مهدویت با نگاه سبز نگرسته است و مهدویت یکی از اساسی ترین مسائل دین بهی است دین زرتشت همواره به پیروان خود آموخته است که پیروزی نهائی ازآنٍ مومنین خواهد بود ودر کتاب مقدسشان این نوع نگاه دنبال شده است

نکته جالب این است که این دین با تمام تحریفات ونواقصی که دارد به مساله مهدویت بطور مفصل پرداخته است واین ازمعجزات الهی است که این مساله اینگونه وبه شکلی زیبا به دست ما رسیده است،اگرچه زرتشتیان به آنچه که ما اعتقاد داریم بطور دقیق عقیده ندارند ولی وجه اشتراک آنها درظهورمهدی نوعی است که در دین بهی دارای نام دیگری می باشد؛ یعنی آنها هم براین عقیده اند که فردی در آینده ظهور خواهد کرد وپیروان دین زرتشت را ازدست ظلم وستم نجات خواهد داد، این یک اصل اساسی و مشترک بین ادیان الهی است.

به موجب مقررات آئين زرتشت هر هزار سال از دختري باکره از نطفه زرتشت نجات دهنده اي نمايان مي شود، در هزاره سوم يعني آخرين دوره (سوشيانت) ظهور مي کند، مردگان زنده مي شوند؛ حوادث آسماني موجب ذوب شدن فلزات در دل کوهها مي گردد؛ فلز ذوب شده براي مؤمنين شير سرد و براي دشمنان دين، دردناک است، مردم بدکار و شياطين نابود مي شوند، نيکوکاران به آب زندگي جاويد ميرسند. طبق مدرکي سوشيانت و بنا بر سند ديگر شخص زرتشت خودش آئين مزدا را تکريم و تقديس مي کند؛ خراي از جهان ميرود و خوشي و شادي برقرار ميگردد. کرگ لينگر مينويسد: در دين زرتشت مفهوم بزرگي وجود دارد که نه در آئين مصريان قديم ديده مي شود و نه در انديشه هاي بسيار عميق هندو، آن اين است که جهان داراي تاريخ است و از قانون تحول پيروي مي کند، وضع فعلي جهان را به مرحله نهائي رهبري مي کند، همه نيروها در کار خود بايد به آن راه بروند، در نظر زرتشت دنيا از برنامه استمرار تاريخ پيروي مي کند و ميدان جنگ است، مبارزه اي پر شور، نيروها را مقابل يکديگر قرار داده است و اين امر واجب است و نتيجه آن تکامل مردم با تقوي و بهره مندي از زندگي جاويدان است.

همنطورکه گفته شد منجی موعود دردین زرتشت سوشیانت نام دارد.  اعتقاد به منجی یکی از قدیمیترین مسائل در دین بهی است. انها هم همانند دیگر ادیان معتقدند که در اخرالزمان فردی ظهور خواهد کرد ودر مقابل اهریمنان قرار خواهد گرفت وعدالت را در زمین می گستراند 



[1] تاریخ ادیات و مذاهب جهان بخش زرتشت

[2] تاریخ جامع ادیان ص 310

|+| نویسنده عباداله فضلیان در چهارشنبه سوم مهر 1387  |
 
 
بالا

جدیدترین قالبهای بلاگفا


جدیدترین کدهای نوحه برای وبلاگ

اخبار